right_partnerek.gif
 
 Bp. XV. kerület Önkormányzata
 
Kereskedelmi és Iparkamara XV. kerületi szervezete

right_partnerek2.gif

 

BUSA-FILÉ Kft.
1156 Budapest, Nyírpalota út 52.
n.a. Hal és halkészítmények
n.a.
n.a.

MEGÚJULÓ ÜZLETEK

Egyre több üzlet tulajdonosa dönt jelentősebb felújítás/fejlesztés mellett az Újpalotai Vásárcsarnokban. Vártuk ezt már, hiszen, hogy közmegelégedésre működjön a piac, mindenkinek hozzá kell tennie a magáét. Röpke egy év alatt megújult és szép új arculatot kapott a Két Pados Kft baromfi-tőkehús üzlete, a vásárcsarnok Nyírpalota úti oldalán Finomproduct Kft melegkonyhás, grillező részleget alakított ki a nagy alapterületű üzlet majd harmadán. Átfogó felújításra került sor a túloldalon a H és H Bt baromfi boltjában illetve a PIPI Bt üzletében.

S remélhető még nincs, nem lesz ezzel vége a sornak.

A BUSA-FILÉ Kft beruházását különösen a szép, új hűtőpultok teszik látványossá. Polonkai László ügyvezető 1992-től üzemelteti a vásárcsarnok ma egyetlen halárudáját. Okkal kérdezhetjük: érdemes-e a kiskereskedelmet egyre érzékenyebben sújtó válság idején milliós nagyságrendben fejleszteni?

Kell hozzá a jövőbe vetett bizalom, kétségtelen, de úgy lehet nincs is más út. A döntés megfontolt. Három éve takarékoskodnak szigorúan, egy hitel kockázatát, terheit most nem időszerű felvállalni. A vásárlók viszont máris érzékelhetően díjazzák az esztétikus megjelenést - állítja. Többen állnak meg, nézelődnek és elcsábulnak - ötletszerűen módosítják a család betervezett menüjét. Ami nagyon nem baj, hiszen a magyar nem csak a táplálkozás egészségügyi szempontból, de a gasztronómiai hagyományainkat, értékeinket tekintve is kevesebb halat fogyaszt, mint indokolt volna. A korszerű pultok pedig kiválóan őrzik az árú frissességét, s ami nagyon számít, az energiatakarékosra cserélt világítással együtt csaknem harmadára (!) csökkent az üzlet elektromos energia felhasználása.

Az energia költségek csökkentése pedig ráfér a vállalkozásra. A kiskereskedők helyzete igen csak nagyot változott az elmúlt két évtizedben, mint mondja. Kereskedelmi hálózatok, multinacionális hátérrel működő nagyáruházak vették körbe a csarnokot, és újra osztották a kiskereskedelmet. Nem csak a vásárlóerő jelentős részét vitték el, de a hal-ágazatban elérhető kereskedelmi árrés is 10-15%-ra zsugorodott. A 90-es évek elején még a 30- 40% is érvényesíthető volt egyes termékcsoportokban - emlékszik.

A kilencvenes évek közepéig még főleg Poroszló térségében tiszai halászoktól szerezték be az árú zömét. Ez a mainál nagyobb választékot jelentett. Csuka, kecsege és ponty félék, angolna, süllő és fogas is bőven akadt, s amit a természet nyújtott az került a pultokra. Mindig elfogyott a drágább, nemes halak teljes kínálata, persze az árát is piaci módon a kereslet kínálat függvényében alkudták ki a halászokkal.

Akkoriban az újpalotai vásárlók még igen kedvelték és bőven fogyasztották például a friss folyami keszeg féléket is. Lehet, hogy apró, úgy lehet szálkás. Aki tudja viszont, miként nyúljon hozzá utánozhatatlan zamatokat nyerhet belőle, ha ropogósra átsüti, de az igazi vegyes halból készült tiszai halászléből sem érdemes kihagyni. Hetente kétszer rendeltek alkalmanként négy-öt mázsányit. Néhány tíz kilógrammra csappant az igény.

Változtak a vásárlói szokások, amiben a kínálat és az ár, de az ízlés módosulása és a háztartási munkában nagyobb teret nyert kényelmi szempontok is szerepet játszanak. Manapság ponty és a busa a legkeresettebb. Ár/érték arányban ez racionális döntés: a ponty 1400 Ft, a busa 850 Ft körül mozog kilógrammonként, a keszeg 600 Ft/kg. A drágább nemes ragadozókból elenyésző mennyiség fogy. Viszont tartanak friss norvég lazacot és fagyasztott tengeri halakat, no meg kiegészítőt, fűszereket - mindent, amire igény van.

Hortobágyon és Hajdúszoboszló térségében létesült haltenyésztő kisszövetkezettektől vásárolja az árut, egész évben. Garantáltan magyar és ellenőrzött minőséget, ahol a termelési vezetők a teljes ciklusban a végtermékre figyelnek, nem tesznek technológiában engedményeket. Lehet valamivel drágább, de nem is híg a leve..

A hazai halfogyasztásban a karácsonyi szezon - aránytalanul túlsúlyos. Sok család asztalára szinte csak ekkor kerül hal. A busa tavalyi 400 Ft-os karácsonyi reklám ára (az egyik hálózatban) nyilvánvalóan az önköltség alatt volt. Ilyen veszteséget egy kiskereskedő nem képes megfinanszírozni. Persze maradt azért vevő. Bármenyire is ár érzékenyek a palotai vásárlók - egyre tudatosabbak is. Aki egész évben meg van elégedve a minőséggel és a kiszolgálással, néhány száz forint megtakarításért miért éppen az ünnepi asztalra tenne bizonytalanabb minőségű alapanyagból készült fogást?

visszatérés az üzletekhez!